Moeilijke tijden voor Alfa Romeo

Alfa Romeo gaat dit jaar de beoogde verkoopdoelstelling bij lange na niet halen. Dat is te wijten aan een tijdelijke productiestop en de in elkaar gezakte thuismarkt. Achter de wolken schijnt in Italië echter altijd de zon.

Moederbedrijf Fiat had een afzet van 150.000 Alfa’s voorzien voor 2008, maar dat aantal wordt niet gehaald. De fabriek in Pomigliano d’Arco, nabij Napels, is enkele maanden dicht geweest in verband met een ingrijpende modernisering. Verder zijn de autoverkopen in Italië behoorlijk ingezakt.

In Nederland verkocht Alfa Romeo 25 procent minder auto’s, Europees gezien zelfs een min van 36 procent. Zelfs het ‘kleine zusje’ Lancia wist in de eerste vijf maanden van 2008 meer auto’s te verkopen. En waar Lancia alle hoop op de nieuwe Delta vestigt, moet bij Alfa Romeo de MiTo voor een nieuwe impuls gaan zorgen.

In 2010 ligt de doelstelling op 300.000 auto’s, maar Alfa-baas Luca de Meo heeft al eerder gezegd dat hij met 250.000 ook tevreden is. Volgend jaar wil het merk in ieder geval 80.000 MiTo’s verkopen. Daarnaast moet de 149, de opvolger van de 147 die volgend jaar wordt geïntroduceerd, voor een belangrijk deel gaan bijdragen aan de groei van het Italiaanse merk.

Tags:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *