Alfa Romeo Giulia moet heden en verleden verenigen

Alfa Romeo werkt op dit moment aan de nieuwe Giulia, de opvolger van de 159. Er gaan veel geruchten over de auto maar er zijn nog weinig feiten bekend. Eén ding is zeker: deze auto moet de harde realiteit met het rijke verleden van Alfa Romeo combineren.

In 2014 komt de langverwachte Alfa Romeo Giulia op de markt. Het merk haalt een historische naam van stal, van de auto die werd aangeprezen als ‘de gezinsauto die ook races wint’. Geruchten over de terugkeer van achterwielaandrijving op een middenklassemodel van Alfa Romeo gaan al langere tijd.

De Italiaanse krant La Repubblica gooit wat olie op het vuur door te stellen dat de Giulia ‘moet worden uitgerust met hoogwaardige techniek, waaronder vierwiel- en achterwielaandrijving’, om net zo’n icoon te worden als de Giulia uit de jaren ’60. Ook ziet de krant graag twinturbo dieselmotoren, een versnellingsbak met dubbele koppeling en KERS, een systeem waarmee remenergie wordt teruggewonnen. Al deze techniek heeft moederbedrijf Fiat in huis.

Toch is het nog maar de vraag of de Giulia écht achterwielaandrijving krijgt. De auto komt te staan op een verlengd en verbreed Giulietta-platform en die auto heeft aandrijving op de voorwielen. Dat Alfa Romeo weer auto’s met achterwielaandrijving gaat bouwen is zeker, de 4C die volgend jaar op de markt komt is de eerste en ook de nieuwe Spider (in 2015) die in samenwerking met Mazda wordt ontwikkeld krijgt aandrijving op de achterwielen.

De Giulia wordt de auto die het merk Alfa Romeo weer op de kaart moet zetten. Niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten. Alles aan deze auto moet kloppen, daarom ook heeft topman Sergio Marchionne het ontwerp al meerdere keren teruggestuurd naar de tekentafel. Tot die tijd moeten we het stellen zonder Alfa Romeo in de middenklasse, de productie van 159 is namelijk eind vorig jaar al gestopt. 

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *