Sportieve Alfa Romeo Giulia Veloce krijgt zuinig broertje

De eerder aangekondigde Alfa Romeo Giulia Veloce komt eraan. Deze sportief ogende Giulia is ook technisch als echte rijdersauto ontwikkeld. Het merk kondigt daarnaast een zuinige Giulia-versie aan.

Op de autosalon van Parijs, die volgende week opent, showt Alfa Romeo vijf versies van de Giulia. Twee daarvan zijn nieuw, beide verschijnen in Veloce-trim. Dat label gebruikt het Italiaanse merk voor snelle en sportieve uitvoeringen. Helaas ontbreken de harde prestatiecijfers, maar Alfa Romeo licht wel diverse technieken toe die garant zouden staan voor ‘uitzonderlijk snelle reacties op het gaspedaal’. 

Bij de versie met 2.0 viercilinder turbobenzinemotor (280 pk vermogen, 400 Nm koppel) is dat bijvoorbeeld de directe brandstofinspuiting onder de hoge druk van 200 bar. In de tweede Giulia Veloce, met 2.2 dieselmotor (210 pk, 470 Nm) draagt de nieuwste generatie van MultiJet II-brandstofinspuiting bij. Het is Alfa’s eerste volledig aluminium turbodiesel. 

Beide varianten komen met een automatische achttraps transmissie en vierwielaandrijving. Laatstgenoemde is voorzien van zogenaamde Q4-techniek, die de trekkracht razendsnel over de voor- en achteras kan verdelen. Onder normale omstandigheden rijdt de Giulia Veloce als een achterwielaangedreven auto.  

Alfa Romeo geeft de snelle Giulia-uitvoering een speciale styling mee. Sportieve features als een dubbele uitlaat, een sportstuurwiel en met zwart leder beklede sportstoelen kunnen hierbij niet ontbreken. De prijzen beginnen bij 52.050 euro voor de benzinevariant en 53.550 euro voor de diesel-Veloce.

Giulia AE

Nog niet in Parijs te zien maar wel aanstaande is de Giulia AE. Die letters staan voor ‘Advanced Efficiency’, maatregelen die het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke gassen verminderen. De Giulia (Super) 2.2 diesel met 180 pk en achttraps automaat heeft slechts 4,2 l/100 km nodig en stoot niet meer CO2 uit dan 99 g/km. Voor een auto die van 0 tot 100 km/u sprint in 7,2 seconden is dat beslist niet slecht.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *